Eläinklinikka Avec - Eläinlääkärisi Porvoossa

019 – 583 662
040 – 560 1150

Ajanvaraus »
Sähköinen ajanvaraus tulossa pian.

Avainlippu

Kategoriat

Kirjoittajat

Ymmärrätkö yskän?

👤 🕔 lokakuu 11, 2013 1

sick dog with feverKoirilla esiintyy flunssaa siinä missä ihmisilläkin. Koiran flunssan tavallisimmat oireet ovat yskä ja sierainvuoto. Flunssa on herkästi pisaratartuntana leviävä ja varsinkin kenneleissä, joissa koiria on paljon, tartunta leviää tehokkaasti ja helposti. Puhekielessä yleiseksi termiksi onkin muotoutunut nimitys kennelyskä. Useimmiten koiran flunssa paranee ilman lääkityksiä kuten ihmisilläkin.

• Koirillakin on flunssaa.
  • Tavallisin oire on yskä.
  • Tarttuu herkästi pisaratartuntana.
  • Rokotus vähentää oireita ja viruseritystä.

Aiheuttajamikrobit

Koiran flunssan aiheuttajina ovat tavallisimmin koiran parainfluenssavirus sekä Bordetella bronchiseptica
-bakteeri. Muita flunssan aiheuttajia ovat muun muassa koiran adenovirus, coronavirus ja herpesvirus.

• parainfluenssavirus
  • Bordetella bronchiseptica -bakteeri
  • adenovirus, coronavirus, herpesvirus

Tartunta

Tartunta tapahtuu pisaratartuntana koirien haistellessa ja tervehtiessä toisiaan. Tartunta voi levitä myös esimerkiksi näyttelyissä tuomareiden tai muiden toimihenkilöiden käsien sekä harrastustoiminnassa käytettävien noutokapuloiden tai vastaavien välineiden kautta. Koira voi erittää virusta tai bakteeria, vaikka sillä ei juuri sillä hetkellä oireita olisikaan. Taudin itämisaika vaihtelee 1-14 vrk välillä.

Tarttuu

• pisaratartuntana koirasta toiseen koiraan
  • ihmisten käsien välityksellä sairaasta koirasta terveeseen
  • noutokapulan tai vastaavan välityksellä.

Sick DogOireet

Flunssa on oireiltaan tavallisesti lievä, vaikka yskä saattaakin kuulostaa usein jopa vaaralliselta. Yöllä äkillisesti alkava hakkaava yskä on säikyttänyt monet omistajat epäilemään kurkkuun tarttunutta puruluun kappaletta ja tukehtumisvaaraa. Yskäoire voi kestää jopa useamman viikon ajan. Yleisoireita kuten kuumetta tai ruokahaluttomuutta esiintyy harvemmin. Lievän flunssan jälkitautina voi kehittyä krooninen keuhkoputkentulehdus tai akuutti keuhkokuume. Mikäli oireiden syystä on epävarmuutta tai oireet pitkittyvät on aina syytä kääntyä eläinlääkärin puoleen.

• yskä, joka voi kestää jopa useamman viikon ajan
  • joskus yleisoireita kuten kuumetta ja ruokahaluttomuutta
  • jos oireiden syystä on epävarmuutta tai oireet pitkittyvät on syytä kääntyä eläinlääkärin puoleen

Hoito

Hoidoksi riittää useimmiten oireenmukainen tukihoito ja liikunnan rajoittaminen eli lepo. Joskus kuitenkin eläinlääkärin arvion mukaan on tarpeen aloittaa antibioottihoito ja tulehduskipulääkitys.

Hoitona

• lepo
  • tukihoito
  • tarpeen mukaan joskus antibioottilääkitys.

Ennaltaehkäisy

Tehokkain tapa suojautua flunssalta on välttää koirakontakteja, mutta kukapa sitä nyt haluaisi ilman kavereiden seuraa olla. Flunssan oireita voidaan vähentää myös rokottamalla. Sieraimeen annosteltava intranasaalirokote antaa suojan niin parainfluenssavirusta kuin Bordetella bronchiseptica -bakteeriakin vastaan.  Pistoksena annettava flunssarokote suojaa puolestaan vain koiran parainfluenssalta. Selvät flunssaepidemiat ajoittuvat meillä syksyn ja talven sisänäyttelykauteen. Rokotukset kannattaa siis ottaa hyvissä ajoin ennen näyttely- ja kisakautta sekä esimerkiksi lemmikkieläinhoitolaan menoa.

• rokotukset
  • massakoiratapahtumien välttäminen.

Kirjoittaja

chita

Eläinlääkäri Chita Wahlroos

1. Mervi Marttila
    27.5.2014 at 01:50

Mitä ihmettä tarkoittaa ’tukihoito’, jos koiraa ei heti vie nuhan takia el.lääkäriin?!

Reply